کارگاه بسیج اندیشه ها ۲

شیوه برگزاری این کارگاه نیز مانند بسیج اندیشه هاست و در این کارگاه نیز برای جمع آوری ایده ها از برگه های نواری باریک و ماژیک استفاده میشود. تعداد بهینه نفرات ۶ تا ۹ نفر است و تعداد برگه ها بر اساس میزان توانمندی افراد تعیین می شود ولی معمولا در مرحله اول به هر فرد ۷ برگه داده میشود و مانند کارگاه قبل، هر مرحله را تا زمانیی ادامه میدهیم که در افراد مشارکت کننده هنوز گرایش به پاسخ دهی وجود دارد. در واقع میتوان این کارگاه را به عنوان ادامه کارگاه بسیج اندیشه ها و مرحله راه حل یابی آن در نظر گرفت. در کارگاه پیشین مسائل و مشکلات مربوط به یک موضوع بررسی شد و در این کارگاه به یافتن راه حل برای آن مشکلات می پردازیم.

شیوه کار:

در مرحله اول افراد نظریات خود را بر روی برگه ها یادداشت می کنند و برگه ها جمع آوری و خوانده میشود.

در مرحله دوم ۳ عدد برگه به افراد داده می شود که پس از جمع آوری برگه های دور دوم در مرحله سوم ، روشهایی که در آنها خلاقیت و خرق عادت وجود دارد و به مانند مرحله قبل کلی و عام نباشند توسط افراد مطرح می شوند. ایده های این مرحله ایجاد انقلاب میکنند و تحول عظیمی در کاری که میخواهیم انجام دهیم ایجاد می کنند.

در مرحله آخر ایده ها از لحاظ اثربخشی و امکان سنجی مورد ارزیابی افراد شرکت کننده قرار می گیرد و امتیازاتی بر اساس طیف لیکرت ( از بسیار کم تا بسیار زیاد) به نظریات آنها داده می شود. در این مرحله ترتیب ایده ها بسیار حائز اهمیت است.سپس برای تمام ایده ها و نیز تمام افراد شرکت کتننده جدول تشکیل میشود و حتی ایده های تکراری نیز حذف نمی شود. میانگین های اثر بخشی و امکان سنجی برای تک تک ایده ها  در جدولی قرار می گیرد و بر اساس اطلاعات جدول، داده ها بر روی یک محور مختصات به شکل زیر رسم میشوند.

معمولا اعداد محور مختصات بین ۱ و ۵ به دست می آیند. بهترین ایده ها( که در اولویت هستند) ایده های واقع شده در ناحیه ۱ می باشند زیرا این ایده ها هم از لحاظ اثربخشی و هم از لحاظ امکان سنجی در بالاترین سطح قرار دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.